Pengar

Önskar att jag vann en miljon eller två, då skulle jag göra allt bra.
Jag skulle köpa mig en fin lägenhet och börja leva på riktigt. Jag skulle njuta av mitt liv och ge en massa pengar till olika föreningar så som bris och rädda barnen, etc. Listan kan göras lång på saker som jag skulle ha gjort.

Konstigt egentligen att en eller kanske till och några miljoner kan låta som så mycket pengar men när man väl tänker efter så kommer man inte så värst långt med så många nollor heller. En lägenhet sen är detmesta slut, men det är ju inte förbjudet att drömma.

Det känns ändå sjukt att man kan sukta så mycket efter något som bara ställer till med besvär. Tänk om det liksom inte fanns några pengar: då skulle ingen vara fattig eller rik, ingen skulle behöva känna ångest över att den knappt har råd att försörja sin familj, rånarna skulle inte ha något att göra eller ens finnas till. Det känns som om man skulle kunna rabbla upp hundra saker till om varför pengar inte är bra.

Men det finns också många anledningar till att pengar är bra och jag skulle ju inte direkt klaga om jag skulle få så mycket pengar heller. Just nu känns det som om det bara är utgifter hit och utgifter dit. När ska jag få några pengar då?!
Nu är det typ ett halvår sedan jag en såg ett lönekonto eller ens såg ett papper på pengar som skulle in till mitt konto. Kollar man på min kontospecifikation så är det bara en massa minus. Hallå?! Ge mig något plus någon gång.

Det känns dumt att känna ångest över att det inte finns så mycket pengar på mitt konto just nu eftersom att det finns barn och människor runt om i världen som inte ens har pengar till mat för dagen.
Tänk om man skulle ta alla pengar som finns och dela upp dem på alla personer då skulle ingen behöva gå fattig utan alla skulle leva ett vanligt svensson-liv. Det finns ju ingen som behöver tjäna typ flera tusen i dagslön.

Men nej, man blir inte lyckligare av pengar. Jag tror snarare att det är tvärt om eftersom att man aldrig kommer att bli nöjd. Vi människor är nog sådana att vi aldrig blir nöjd, eller vad tror nu?!

Men en sak kan jag säga: "Om jag hade pengar skulle allt vara så mycket lättare!"




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0